[2 de febrer del 2012] No sé si es creureu el que vaig a contar-vos a continuació, però el cas és que em dóna igual. Estava jo la setmana passada prenent el sol tranquil·lament a la plaça de l’ajuntament, quan de sobte se’m va apropar l’alcaldessa de València i em va preguntar:
“VALENCIANO, QUÉ
QUIERES DE MI?”
A la qual cosa li vaig contestar:
“Que t’apartes un
poc, que em tapes el sol!”
Ella va respondre
amb un estrident bram i se’n va anar. Supose que es pensaria que era el primer
d’una multitud indignada que tornava a envair la plaça, però crec que no es
mereixia ni l’explicació. Ni tan sols li vaig aclarir que en realitat no sóc valencià. Els
governants (en aquest cas “la governanta”) son persones ja d’entrada
deplorables, només pel càrrec que ocupen, que prefigura la seua personalitat.
Són l’expressió mateixa de la corrupció i l’oportunisme, el “cinisme” en la
seua accepció més corrompuda i vulgar, ja que amb el seu discurs demagògicament humanista invoquen a la felicitat i la perfecció, tot justificant mitjançant
les lleis allò que es correspon fonamentalment amb la satisfacció insaciable d'una megalomania
neuròtica disposada a vendre's per quatre tratges.
Per això el
filòsof ha d’evitar qualsevol relació amb els governants. La llista és llarga:
Plató amb Dionís de Siracusa, Filodem amb Pisó, Hegel amb Napoleó, Freud amb
Mussolini, Heiddeger amb Hitler, Sartre amb Stalin... El filòsof ha de ser, en
canvi, la mala consciència dels governants. Quan un filòsof s’apropa al
governant, alguna de les dues parts canvia radicalment i, malauradament, sempre
sol ser la del filòsof. Mireu sinó com Plató justifica a “La República ” l’ús de la
mentida per a assolir l’Estat perfecte: “Correspon als governants de l’Estat
(…) recórrer a la falsedat, amb mires a enganyar, ja siga als enemics, ja siga
als conciutadans, per l’interès de l’Estat”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada